.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گردشگر خارجی در گیلان از رویا تا واقعیت!
معین کپج

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری گیلان همزمان با هفته گردشگری در جمع رسانه ها عنوان کرد تا پنج ماهه نخست امسال چیزی حدود 112 هزار گردشگر خارجی جذب استان گیلان شدند، این در حالیست که اواخر سال گذشته در ستاد جذب گردشگر خارجی، استاندار وقت گیلان اعلام کرده بود؛ از هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی که قرار است ورود آنها سال 91 در کشور تحقق پیدا کند سهم گیلان چیزی در حدود 590 هزار نفر است، یعنی با توجه به حضور 112 هزار نفری گردشگر خارجی در تقریبا یک دوم از سال که اتفاقا روزهای اوج حضور گردشگر نیز بود آیا عدد تخمین زده شده تا پایان سال محقق می گردد؟ و یا این آمار تا چه اندازه می تواند صحیح باشد و یا اینکه آمارهای اعلام شده ایا واقعا مربوط به کسانی است که با هدف گردشگری به گیلان امده اند و یا اینکه این آمار مربوط به خارجیانی است که برای اهداف دیگر از مرز آستارا وارد گیلان شده اند که در این رابطه به سراغ  امید عزیزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان گیلان که ارائه دهنده این آمار بود رفتیم که وی پاسخ به این سئوال را بر دوش معاون گردشگری اش گذاشت و اما فردین پورهادی معاون گردشگری این اداره کل علیرغم نزدیک بودن به زمان سفر پروازی اش در این خصوص به خبرنگار معین گفت: ما برای رسیدن به عدد 589 هزار نفری که سهم گیلان است برنامه ریزی های زیادی انجام داده ایم، در همین هفته جاری کنگره توریسم سلامت را برگزار کردیم و در آن راهکارهای ورود و جذب گردشگر سلامت و درمان را مورد بررسی قرار دادیم، در این سمینار آژانس هایی که در بخش جذب گردشگر خارجی فعال هستند به اتفاق چند مرکز معتبر پزشکی در گیلان حضور داشتند و برنامه هایی جهت جذب گردشگر از کشورهای خارجی بخصوص آذربایجان ارائه دادند چرا که هم کیفیت درمان در کشورمان نسبت به آن کشورها بهتر و مناسب تر است و هم ارزان تر تمام می شود.

وی علت تاکید بر گردشگری سلامت در بحث گردشگر خارجی را ماندگاری ده برابری آنان نسبت به سایر گردشگرها خواند و افزود:  یک گردشگر فرهنگی ممکن است سه روز در مقصد بماند ولی یک گردشگر بخش درمان کمتر از 30 روز برایش متصور نیست بنابراین اگر بخواهیم در بخش گردشگر خارجی کاری کرده باشیم باید اهمیت موضوع درمان را درک و طرح های مختلفی در این زمینه پیاده کنیم تا هم از پتانسیل کشورهای حاشیه خزر و هم کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس بهره ببریم .

پورهادی ادامه داد: تا کنون سه و نیم میلیون از آن هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی محقق شده است و اگر توریسم را فقط در بخش طبیعت گردی نبینیم و فعالیت های مان در بخش های دیگر چون گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم، گردشگری ورزشی، تجاری و علمی را گسترش دهیم دست یافتن به این آمار چیز دور از ذهنی نخواهد بود.

وی از برنامه های آینده گفت، اما در خصوص برنامه هایی که باید انجام می شد تا به آمار 590 هزار نفر می رسیدیم توضیح روشنی نداد، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص برنامه های پیش بینی شده آتی چنین گفت: یکی از کارهایی که بزودی انجام می گیرد اعزام تجار به نمایشگاه های تخصصی روسیه، فرانسه و امارات است، دعوت از سفرای کشورهای حاشیه خزر نیز از دیگر برنامه های ماست، بسته هایی را هم به زبان انگلیسی و روسی آماده کردیم تا کسانیکه از خارج از کشور به سازمان مرکزی می آیند را به گیلان دعوت کنیم و با راه اندازی تور آشناسازی، آنان را با پتانسیل ها و قابلیتهای خودمان آشنا کنیم این افراد ممکن است فعالین بخش خصوصی مثل آژانسها و هتل داران و یا بخش دولتی مثل مسئولین سازمان گردشگری کشورشان باشند، به هر حال حرکت نویی است و همه باید کمک کنیم و من  نمی گویم خیلی موفق بودیم ولی چندان ناموفق هم نبودیم.

وی با اشاره به گران شدن دلار گفت: اگرچه این یک تهدید برای ما محسوب می شود اما برای گردشگر خارجی این یک فرصت است چرا که اگر قصد داشت با 1000 دلار سه شب در ایران بماند اکنون می تواند با همان میزان پول پنج شب بماند شرایط موجو ناخواسته کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر موانع ثبت جهانی ماسوله برطرف شود و یونسکو آن را تحت پوشش خود قرار دهد آنجا نیز فرصت خوبی برای جذب گردشگر خارجی است این موانع هم لاینحل نیست خودمان باید بجنبیم مثلا کابلهای برق باید زیر زمینی  کشیده شود و یا ادارات دولتی از داخل ماسوله خارج گردند و یا بحث پارکینگ سر وسامان یابد.

 پورهادی  با اشاره به 112 هزار گردشگر خارجی که وارد گیلان شدند گفت: ما سه مرز دریایی یعنی انزلی، هوایی یعنی فرودگاه رشت و زمینی یعنی آستارا را داریم که بیش از 90 درصد این مسافارن از طریق مرز زمینی وارد گیلان شدند کما اینکه ما تعدادی گردشگر شناور هم داریم یعنی مسافری وارد فرودگاه امام تهران می شود و در ادامه سفر به گیلان می آید در این صورت این گردشگر خارجی در زمره آمار گیلان نیست و شناور تلقی می شود به هرحال از نظر سازمان جهانی گردشگری کسانیکه از طریق مرزهای رسمی وارد آن منطقه می شوند گردشگر آن منطقه تلقی می شوند مثلا از یک میلیون  و دویست هزار نفری که امسال از ماسوله بازدید کردند حتی اگر 10 درصد گردشگر شناور باشند آمار قابل توجهی می شود و همین امر در خصوص قلعه رودخان و سایر مناطق توریستی ما صدق می کند.

وی در پایان از رسانه درخواست کمک کرد و گفت: در گردشگری خارجی ده برابر گردشگری داخلی عایدی دارد و رسانه ها هاباید جهت نشان دادن ظرفیتهای استان کمک کنند.

دکتر تیمور آمار مدیر گروه جغرافیا و برنامه ریزی توریسم  دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دادن عدد و رقم اصلا صحیح  نیست این حربه فقط در هدف گذاری به عنوان یک کار راهبردی و اجرایی است این آینده ایی که ازش صحبت می شود ممکن است 2 ماه بعد و یا 6 سال بعد باشد برای دست یافتن به این آمار شروطی هم لازم است.

وی اضافه کرد : برای جذب این 600 هزار گردشگر خارجی ما چکار کردیم با توجه به مجاورت گیلان با دریای خزر  ایا برنامه ایی برای استفاده از این فرصت طرح ریزی کردیم.

به گفته وی ، باید دید تورهای ما چقدر فعال هستند و معمولا پیش بینی های ما درست از آب در نمی آیند زیرا  نیاز به عملیات وابزار داریم و برای  همین هیچ موقع نمی توان گفت چقدر گردشگر خارجی جذب کردیم یا می کنیم.

دکتر آمار اضافه کرد : مشکل ما دادن اطلاعات و آمار نیست بلکه مشکل ما نداشتن ابزار برای نیل به آن امار است وما دیگر نباید بنشینیم صحبتهای یک مدیر را آسیب شناسی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت افزود : نگاه من یک نگاه ژورنالیستی نیست بلکه یک نگاه کارشناسی است که باید بتوانیم دیگران را قانع کنیم.

وی یاد آورشد : راهکار جذب توریسم در نیمه دوم سال، اقلیم شبیه گیلان که دیگر در همه جای دنیا اروپا بخصوص وجود دارد باید روی دیگر مقوله های توریسم کار کنیم مثل توریسم درمان، ورزشی، علمی تجاری حتی اکوتوریسم در بخش کوهستان یا دریا ظرفیتهای توریسم داخلی در زمستان در جنوب بیشتر است اما حکایت گیلان فرق می کند الان دیگر هیچ توریستی برای اکو توریسم پا نمی شود بیاید گیلان زیرا اروپا بهتر و قشنگ تر و زمینه های تشویقی بهتر درآن وجود دارد.

وی در خصوص افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر صنعت گردشگری و جذب گردشگر خارجی اظهار داشت :بحث دلار یک فرصتی است که بوجود آمد و حالا باید  بیاندیشیم برای استفاده از این فرصت چه ظرفیتی داریم قطعا آن ظرفیت نمی تواند طبیعت باشد.

وی با اشاره به روابط سیاسی بین کشورها و تاثیر آن بر روی صنعت توریسم یاد آورشد : اگر از نظر سیاسی هم خودمان را به برخی کشورها بیشتر نزدیک کنیم بویژه آنهایی که با ما همسایه هستند  آمارهای وردی ما از گردشگران خارجی بیشتر هم می باشد.

وی بر ضرورت توجه جدی به زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات ماندگاری بیشتر گردشگران  را مورد تاکید قرار داد.

دکتر آمار یاد آورشد : يک شخص تحت عنوان گردشگر وقتي قصد سفر مي کند، بيشتر از هر چيز به فکر آن است که سفري آسوده، مهيج، در رفاه کامل و آرامش بخش را تجربه کند که در اين بين ترجيح مي دهد به منطقه‌اي سفر کند که حداکثر امکانات و تسهيلات مورد نياز براي او شامل هتل، رستوران و اماکن تفريحي وجود داشته باشد، لذا بعد از بررسي کردن اين موارد، مقصد خود را تعيين مي کند.

 

امروزه گردشگری به عنوان یک نیاز و یک ضرورت اجتناب ناپذیر در سبد فرهنگی خانواده ها جای خود را پیدا کرده است و افزایش 50 برابری درآمد گردشگری در سال گذشته بیانگر رونق این صنعت در کشور است.

در سال 1950 میلادی تعداد کل گردشگران در جهان 25 میلیون نفر با درآمدی معادل 20 میلیارد دلار بود که این میزان در پایان سال گذشته به 982 میلیون نفر گردشگر رسیده که رشد 40 برابری داشته است.

درآمد حاصل از این صنعت نیز با رشدی حدود 50 برابری به یک هزار و 30 میلیارد دلار رسیده است که بیانگر ظرفیت ها و توانمندیهای کشورمان در این بخش به شمار می رود.

امسال در فصل تابستان بیش از 66 میلیون نفر از هموطنان که شامل 88 درصد مردم کشورند200 میلیون سفر را در داخل کشور انجام داده اندکه این تعداد سفرداخلی دردنیا بی نظیر و لازم است امکانات وزیرساختهای لازم برای حضور بیشتر گردشگران داخلی فراهم شود.


مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور همچنان بر جذب 7/5 میلیون گردشگر خارجی تا پایان امسال به کشور، تأکید می‌کنند. برداشت دولتی از صندوق گردشگری، درخواست برای واگذاری کامل فعالیت گردشگری کشور به بخش خصوصی، انتقاد به فعالیت کند کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور در صدور ویزا و مشکلات دیگر در جذب گردشگر خارجی که فعالان حوزه ورود گردشگر به ایران از آن سخن گفتند، بیانگر آن است که جذب 7/5 میلیون گردشگر تا پایان امسال چندان هم آسان نیست.

کارشناسان گردشگری معتقدند که رونق ورود گردشگر به ایران با دستور و بخشنامه ممکن نمی‌شود و دولت باید برای بازاریابی و تبلیغات در عرصه‌های جهانی زمینه‌سازی‌ کند.

دولت مالزی اطمینان داده است که در سال‌جاری میلادی 36میلیون گردشگر از کشور مالزی دیدن می‌کنند واین

درحالی‌که جمعیت مالزی اندکی کمتر از 29میلیون نفر است، این کشور برای سال‌جاری میلادی جذب 36میلیون گردشگر را هدف‌گذاری کرده است.انگ‌ ین‌ین وزیر گردشگری مالزی در این خصوص گفته است که مسئولان مالزیایی مطمئن هستند که می‌توانند به هدف خود در جذب 36میلیون گردشگر برای سال‌جاری برسند. به گفته انگ‌ین‌ین، آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت توریسم مالزی تا دو روز گذشته نشان می‌دهد که تعداد گردشگران در مالزی به 24میلیون و 700هزار نفر رسیده است.

این گزارش می‌افزاید که بر مبنای این آمارها درآمد مالزی از محل توریسم رقمی معادل یک‌میلیارد و 100میلیون رینگیت (بیش از 360میلیون دلار) در هفته است. دولت مالزی در حالی از شکستن رکورد جمعیتی آن کشور توسط گردشگران خبر می‌دهد که این کشور جنوب شرق آسیا با توجه به تنوع فرهنگی و امکانات گردشگری بالایی که ایجاد کرده است به کشوری با ظرفیت بالای گردشگری برای خانواده گردشگران مسلمان و غیرمسلمان تبدیل شده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.